Mulighederne med Facebook Annoncer

De sociale medier blev engang betragtet som et fænomen der hovedsageligt blev benyttet af teenagere til hygge og tidsfordriv. Dette synspunkt er dog efterhånden drastisk blevet ændret.
I dag er det ikke kun teenagere som bruger Facebook, men også deres forældre og bedsteforældre. Faktisk er Facebook det største og mest besøgte sociale netværk på internettet i dag.

Facebook er blevet kommercielfacebookekspert.jpg

Som følge af denne udvikling, er Facebook naturligt nok også blevet en meget populær annoncør kanal for virksomheder, som ønsker at nå et stort publikum og specifikke målgrupper.
Udover at det er meget populært som socialt netværk, så er det også ved at være et fantastisk marketing og reklame værktøj. Mange firmaer er allerede godt i gang med at udnytte mulighederne på Facebook til at skaffe nye kunder.
Undersøgelser viser at den gennemsnitlige Facebook bruger benytter Facebook i lidt over 6 timer om måneden. Det er over dobbelt så meget som sin nærmeste konkurrent, Google! Over 50% af brugerne benytter samtidig Facebook på farten, via mobiltelefon eller tablet.

Hver dag bliver over 3,2 millioner ting og produkter ’Liked’ eller kommenteret på Facebook. Den tager vi lige igen… over 3,2 millioner!
Dette tal giver selvklart rigtig mange muligheder for næsten ethvert firma, som vælger at satse på Facebook annoncering.

Mulighederne med Facebook annoncer

Med anonncer på Facebook, har du i høj grad mulighed for at målrette dine Facebook annoncer mod det publikum du ønsker.
Bl.a. kan du målrette efter at brugeren skal komme fra et bestemt land, og endnu mere specifikt kan du også vælge hvilken by. Så hvis du f.eks. er en lokal virksomhed i Nørre Snede, kan du vælge at kun Facebook brugere fra Nørre Snede og omegn vil kunne se dine Facebook annoncer.
Du har også mulighed for at målrette dine annoncer til brugere med bestemte interesser. Det giver meget bedre mulighed for at sikre, at de brugere som ser din annonce, også faktisk er interesseret i det du tilbyder.
Yderligere kan du også bestemme alder, køn, uddannelse og boligtype, m.m.
Som du kan læse, er der derfor mange valg at træffe omkring din målgruppe. Derfor bør du da også, inden du kaster dig over Facebook annoncer, gøre dig klart hvordan din målgruppe ser ud.

Hvordan reklamerer jeg for min virksomhed på Facebook?

Der er flere muligheder. Du kan bl.a. oprette en Facebook firmaside, så du kan kommunikere med dine “fans”. Med en Facebook firmaside kan du både sende tilbud, opdateringer og nyhedsartikler m.m. Endemålet kunne så være at konvertere dem til nye kunder.
Det er gratis at oprette en Facebook firmaside, og svært er det heller ikke, så bare kom I gang, eller vælg en facebook ekspert!
En anden metode er ved at reklamere på Facebook. Du kan købe dig til annoncer på Facebook, og med betalt Facebook annoncering kan du ret præcist målrette dine Facebook annoncer mod lige præcis din målgruppe.

Annoncering på Facebook – Kan jeg selv?

Det korte svar er ja, du kan godt selv! Målet må dog være at du tjener mere ved salget via Facebook end du bruger på Facebook annoncer. Og her er det ikke sikkert du slipper af sted med profit i sidste ende, hvis du gør det selv.
Det er nemlig ikke helt ligegyldigt hvordan du opsætter dine Facebook annoncer. Der er nemlig mange parametre at indstille på.
Udover den tidligere nævnte målretning af brugerne, skal du også bestemme hvad du vil have ud af din Facebook annoncering. Du kan f.eks. vælge om du ønsker at de skal ende med at ’like’ din Facebook firmaside, måske installere en app, eller få dem til at klikke ind på din firma hjemmeside eller webshop, m.m.
Til sidst skal du også vælge budstrategi. Vil du betale for hvert klik på din annonce, eller for et bestemt antal visninger af annoncen på Facebook.

Hvordan kommer jeg sikkert i mål?

Som du kan læse skal der stilles på adskille knapper. Hvordan du gør, findes der adskillige lærebøger om, men hvis du ønsker at gå den lige og korteste vej til succes, så bør du tage fat i en facebook ekspert, fra et marketing bureau med erfaringen.
Eksperten vil både kunne hjælpe dig til at sætte en profitabel Facebook annonce kampagne op, samt lave din Facebook firmaside, og rådgive dig indenfor social markedsføring på Facebook.